תהליך הייצור להגנה מפני חלודה

מידע כללי אודות קורוזיה והגנה מפניה

הקורוזיה הינה תהליך בפלדה אשר גורם להתפוררות ולהרס שלה. תהליך זה יכול להתרחש כתוצאה מגורמים כימיים וביולוגיים: שינויים קיצוניים ברמות לחות, קרבה למי ים, לכלוך וזיהום אוויר, חומרי ניקוי, כלורידים וחומצות.

ישנן שתי שיטות גילוון לחלונות ודלתות פלדה, המשמשות להגנה מפני קורוזיה:
• ציפוי אלקטרוליטי (גילוון קר)
• ניקוי בגרגירי פלדה והתזת אבץ חם בלהבה.

ציפוי אלקטרוליטי (גילוון קר) – הגלוון המקובל בארץ לפרופיל בלגי.

ניקוי הפלדה מתבצע על ידי טבילה בחומצה ושטיפה במים. תהליך כימי זה מותיר את פני שטח חלקים כשהיו. עובי ציפוי האבץ המתקבל בשיטה זו הוא כ- 5 עד 20 מיקרון בלבד. יש להתייחס לציפוי זה בעיקר כאל מערכת המנקה את הפלדה ותו לא. פני השטח החלקים מקשים על הצמדות שכבות הצבע זו לזו ולפלדה. במקרה של שריטה בנקודה כלשהי, אם לא נטפל מיידית בפני השטח, תופיע חלודה בתוך זמן קצר. כמו כן, תקופת האחריות הראויה לגלוון מסוג זה, היא 5-3 שנים ותלוי בתהליך הצביעה.

ניקוי בגרגירי פלדה והתזת אבץ חם בלהבה – תהליך הגלוון המקצועי המתבצע ביאלו.

ניקוי הפלדה מתבצע על ידי התזת גרגירי פלדה כלפי פני שטח הפרופיל לפי תקן שוודי SA-3 והוא הניקוי הטוב ביותר הקיים לפלדה כיום. ניקוי מכני זה מוריד את כל שכבות החלודה וקשקשת הערגול מעל פני הפלדה ומותיר פני שטח נקיים לחלוטין ומחוספסים בעדינות בעובי של 40 מיקרון. על פי התקן, תוך 6 שעות מסיום הניקוי חייבים לבצע התזת אבץ חם בלהבה במכשיר ייעודי המתיך חוט אבץ טהור, מתיז אותו בלחץ אויר אל פני הפלדה וקושר אותו קתודית לפלדה. בשיטה זו מתקבלת שכבת אבץ בעובי של 100-60 מיקרון ואף יותר. פני השטח של הגלוון גם הם מחוספסים בעדינות, דבר הגורם לצבע להיאחז לחלוטין ובצורה מושלמת ביותר לפני השטח של הפרופיל לאחר הגלוון. תקופת האחריות הראויה לגלוון מסוג זה היא 20-10 שנים בהתאם למערך הציפויים הנבחר והתנאים הסביבתיים באתר.

עלות גלוון חם בהתזה היא כ-300 ש"ח למ"ר לעומת 45 ש"ח למ"ר בגלוון קר. בהתאם לכך גם ההבדל באיכות ההגנה מפני חלודה.

תהליך ההגנה מפני חלודה המתבצע בחברתנו לחלונות הפלדה, הוא המקצועי ביותר הקיים בתחום והוא הארוך והמקיף בארץ.

ישנן שיטות רבות ומגוונות להגנה על מתכות מפני קורוזיה, אולם רבים מבעלי המלאכה אינם מודעים לחשיבות הקריטית של הכנה זהירה ומדוקדקת של חלקי הפלדה לפני הצביעה. טיפול מקדמי בפלדה חייב להתבצע עוד לפני תהליך הגלוון מכיוון שהגלוון ושכבות הצבע אינם נאחזים כהלכה בפינות ובדפנות חדות הנוצרות בתהליך הייצור והפרזול, חיבורי פרופילים זה לזה, קידוח חורים, הברזתם וכו' – והקורוזיה תופיע לראשונה במקומות אלו.

על מנת להבטיח הצלחה של הטיפול המגן, יש לוודא טיפול מקיף וניקוי יסודי של פני השטח. אם לא הוסרו כל חלקיקי הלכלוך והאבק, אם נשארו שאריות של חומצה או מלחים על פני המתכת, אם נותרו טביעות אצבעות, או אם השטח אינו יבש לחלוטין, יכולה הקורוזיה להתפתח גם מתחת לפני השטח של מעטה ההגנה. הניקוי נעשה בעזרת ממיסי שומנים נדיפים המשאירים פני שטח נקיים ויבשים לחלוטין, תוך שמירה שלא יוותרו טביעות אצבעות כלשהן על פני השטח.

ביום השני לתהליך, אנו צובעים את החלונות בשכבה ראשונה של יסוד אפוקסי דו רכיבי בעל אחוז מוצקים גבוה ביותר. מטרתו העיקרית של חומר זה, מעבר לתכונתו לקשור בין הצבע העליון לאבץ, היא להוות שכבה עבה וחזקה החוסמת והמונעת מהחמצן שבאוויר לעבור דרך מערך הציפויים לפלדה.

ביום השלישי ולאחר ייבוש מוחלט, אנו מקפידים על אטימת החריצים המתקבלים בתהליך הייצור. חריצים אלו נאטמים בחומרים גמישים וחזקים, על מנת למנוע מצב של מגע עם חומרים אחרים כגון מים וחמצן והיווצרות קורוזיה בעתיד. לאחר מכן אנו מחספסים את כל פני השטח של החלונות בעדינות ומיישמים שכבה שנייה של יסוד אפוקסי לקבלת עובי כולל של כ- 100 מיקרון.

ביום הרביעי לתהליך הצביעה ולאחר שמחספסים שוב את פני השטח, אנו מיישמים על היסוד האפוקסי צבע עליון – צבע אקרילי דו רכיבי מתעשיית הרכב. צבע זה מיושם בעובי של כ- 40 מיקרון, בשתי שכבות. תכונותיו של צבע זה הן עמידות גבוהה מפני קרינת UV הגורמת לדהייה ומפני גורמי שחיקה חיצוניים.

חלונות הפלדה אם כן, צריכים לקבל את העיצוב, התכנון והתפקוד הנכונים, כמו גם את הטיפול הנכון והמיטבי בפני פגעי הזמן והסביבה.
ביאלו מעניקים אחריות להגנה מפני חלודה של 20-10 שנים, בהתאם למערך הציפויים והתנאים הסביבתיים באתר.

בניית חלונות בהתאמה אישית לבית שלכם

לקבלת שיחה מנציג, השאירו פרטים בטופס.